MARATHON SCHAATSEN

Afgelopen zaterdag op IJsbaan de Segh in Deventer werd de voorlaatste wedstrijd om de KPN cup van dit seizoen verreden.
Bij de eerste divisie sloeg gelijk de vlam in de pan door toedoen van de schaatsers van ploegleider Joost Juffermans. Het lukte Christiaan Hoekstra al vroeg in de wedstrijd, geholpen door zijn ploegmaats, als enige een ronde voor te nemen op het peloton.Hij zou dus zomaar winnaar van de wedstrijd worden Helaas liep het anders. Halfweg de wedstrijd ontstond een kopgroep van 18 rijders zonder Hoekstra. Wat hij en de achteblijvers ook probeerde de vogels waren gevlogen. Met negentien man met een ronde voor waaronder 3 man Groenhart team (Juffermans) begon de finale. Leander van der Geest uit Warmond ook rijdend voor het Groene Hart won de wedstrijd 3e Remko Schouten en helaas voor  Christiaan Hoekstra 5e. Deze wedstrijd werd in feite gedomineerd door de ploeg van Joost Juffermans. Het lijkt erop dat Joost de bekende coach Jillert Annema gaat evenaren.

Bij de dames won de Italiaanse Gina Lolobridgida de massa sprint voor wereld kampioen mass-start Irene Schouten en Mariska Huisman. Bij de Topdivisie won Simon Schouten nipt voor Bob de Vries 3e Bart de Vries en 4e Erik Jan Kooiman welke 2e werd op de 10 km bij de wereldkampioenschappen afstanden.

Zoals gezegd Christiaan Hoekstra verkeerd in een bloedvorm. Jammer dat hij, normaal gesproken met een ronde voor, de wedstrijd niet wint. Hieruit blijkt de onvoorspelbaarheid hoe deze wedstrijden verlopen. Het blijft spannend wie er met de buit vandoor gaat,de sterkste de sluwste of de slimste. Thom van Beek is een van de sterkste rijders van hetpeloton maar niet de slimste. Thom werkte zich wederom uit de naat door ronden lang op kop te sleuren om de koplopers bij te halen. Uiteindelijk was er een hergroepering doch er volgden gelijk demarrages door rijders die zich hadden verscholen achter de brede rug van Thom. Uiteindelijk gingen 4 man een ronde voor.  Thom finishte als 11e.

A.s. Zaterdag is in Amsterdam de finale van de KPNcup. De cupwnnnaars zijn alle al bekend waardoor er wellicht, vrij van druk, zeer actratieve wedstrijden te zien zijn. Start1e divisie 18.00 uur, dames 19.30 uur en Topdivisie 20.30 uur.

Aad de Haas