Het marathon seizoen is in stijl af gesloten met drie natuurijs wedstrijden op rij. Een unicum zo laat in het seizoen.

De rijders en rijdsters hadden al een extreme week in Zweden meegemaakt. Siberische kou van meer dan 20 graden onder nul. Ook de terugreis was chaotisch door hevige sneeuwval. Toch stonden de meeste rijders en rijdsters woensdag 28 februari weer aan de start in Haaksbergen. Geen Botnische golf maar gewoon Nederlands, een ondergelopen skeelerbaan. Met -10 en windkracht 8 was het bitterkoud.. Ook in Arnhem bij de tweede wedstrijd op 1 maart was het onwijs koud.

In Noordlaren op vrijdag was het milder met min 2 en vooral minder wind. Er was een klassement voor de vier wedstrijden van de Grand Prix in het buitenland. Dus Oostenrijk en Zweden. Erik Jan Kooiman werd de winnaar mede door zijn mooie overwinning op de 200 km in Oostenrijk 2e werd Crispijn Ariëns en 3e Simon Schouten.

Bij de dames won Elma de Vries voor Iris van der Stelt en Bianca Bakker. Bij de drie wedstrijden op de skeelerbanen werd Simon Schouten 1e voor Ariens en Jordy Harink. Bij de dames won Bea Wagemaker de driedaagse voor Roza Blokker en Merel Bosma. Tot zover het buitenijs. Zaterdag 3 maart was in Amsterdam de finale van de KPN-cup niet op de Coolste Baan maar op de Jaap Eden.

Bij Topdivisie won Simon Schouten de finale wedstrijd voor de Belg Bart Swings en Sjoerd den Hertog. Den Hertog won de cup seizoen 2017-2018, 2e werd Crispijn Ariëns en Robert Post 3e.

Bij de dames won Lisa van der Geest de finale wedstrijd voor Iris van der Stelt en Bea Wagemaker. Iris van der Stelt won de cup seizoen 2017-2018, 2e werd Lisa van der Geest dank zij haar overwinning in de laatste wedstrijd en de val van concurrente (Emma Engberts), 3e werd Jade van der Molen, ook dank zij de val van Engberts. Emma werd 4e.

Het ploegen klassement ging naar Royal A-Ware bij de topdivisie, bij de dames naar MK Basics en de Beloften naar GroeneHartSport.NL.

Ploegleider Juffermans, net terug van vakantie, was tevreden.

Tjilde Bennis was bij iedere wedstrijd aan de start, ze heeft er zin in. In Zweden 25e en 28e. De driedaagse 17,32 en 9e. In Amsterdam 25e en in het eindklassement 29e. Mooi toch.

Aad de Haas