Het jaarlijkse schaatsevenement op de Oostenrijkse Weissensee kende goede en slechte tijden. Het gaat dan over de ijskwaliteit en de weersomstandigheden die moeder natuur ons brengt. De eerste week was alles prima, s’morgens vroeg -15 en s’middags -2 met een lekker zonnetje. Dat is genieten voor de toerrijders met aanhang. In de tweede week viel de dooi in en veroorzaakte smeltend sneeuwijs waarin de schaatsers weg zakten. Niet het hele parcours was sneeuwijs maar 8 a 9 kilometer van de 25 km ronden. Toch reden in de tweede week nog +/-2400 deelnemers de tochten.
Tijdens de laatste toertocht regende het, geen pijpenstelen maar een gestaag lichte regen. Ondanks de regen was het ijs glad en reden vele een goede tijd. Ook stapten veel rijders na 100 km af meestal drijfnat na een valpartij.
Op zaterdag 28 jan. was het Open Nederlands Kampioenschap over 100 km. Een fel begeerde titel met een onverwachte winnaar nl. Ingmar Berga, 2e Garry Hekman en 3e Crispijn Ariëns. Bij de dames over 80 km. Won Ineke Debben voor Merel Bosma en Ankie Lijtsma. Zondag 29 jan,. Was het Open Oostenrijks kampioenschap over 42 km natuurlijk een geheel Nederlandse aangelegenheid maar een prima training voor de 200km.
Maandag 30 jan. de ploegen achtervolging een leuke wedstrijd waarbij telkens twee ploegen in een baan van 500 meter komen voor drie of vier ronden. De 4 snelsten ploegen gaan naar de finale. Winnaars Okay Fashion en Palet bij de dames. Woensdag 1 feb. was de Alternatieve Elfstedentocht over 200 km. Met temperaturen ruim boven het vriespunt. Ook de toprijders hadden last van de het smeltende sneeuwijs. Slechts 21 rijders van de 100 wisten 200 km te volbrengen. Crispijn Ariëns werd winnaar in een tijd van 6.06 uur gevolgd door Frank Vreugdenhil en Niels Mesu 4e werd Jouke Hoogeveen. De eerste drie waren een overblijvende van een omvangrijke kopgroep die al vroeg in de wedstrijd al 5 minuten voorsprong had. Alleen Hoogeveen en Bob de Vries wisten de 5 minuten te overbruggen en bij de kopgroep te blijven.
Bij de dames reden 10 van de 70 rijdsters 200 km. Deze 10 mochten de laatste ronden nog rijden, alle andere achterblijvers of wat daar nog van over was, werden op 175 km geklasseerd. Winnaar werd Lisa van der Geest voor Anne Tauber en Elma de Vries die het verdiende om te winnen . Ze is echter wel de hele wereld over gegaan met haar jammerlijke spectaculaire val. De laatste wedstrijd, de Aart Koopmans Memorial werd afgelast. Niet omdat het ijs onbetrouwbaar was maar omdat gaten in het ijs door het water niet zichtbaar waren. Te gevaarlijk oordeelde organisatie en vele met hen. De pupillen van Joos Juffermans, ook aanwezig bij de 200 km, reden naar vermogen. Drie van zijn team waren voor het eerst op natuurijs aan het werk. Ook Tjilde Bennis reed haar eerste wedstrijden op natuurijs. Op het ONK werd ze 38e en op de 200 km werd ze na 125 km geklasseerd als 67e. Een prima prestatie, over een paar jaar rijdt ze voorin mee.
A.s. zaterdag is het op de Haagse Uithof de hele dag marathon schaatsen de eerste wedstrijd is om 11.00 voor het NK junioren en de laatste start daarvan is om 15.45 uur. Daarna is om 18.00 uur de start van de landelijke marathon toppers met de beloften waaronder de rijders van GroeneHartSport van Joost Juffermans daarna de dames om 19.30 uur met Tjilde Bennis en om 20.30 de Topdivisie met Cristiaan Hoekstra. Komt het zien.