Afgelopen zaterdag, 20 januari, was het peloton op de ijsbaan Kardingen in Groningen actief voor de KPN-cup.

Als eerste de rijders bij de beloften. Acht rijders pakten een ronde voor waaronder Sjors van der Meer, een pupil van Joost Juffermans. Jammer hij werd tweede achter Victor Rambler 3e Cas van Tierum die vorige week won. Van der Meer was boos. Hij had zijn zinnen gezet op de overwinning maar het likte net niet. Ook vorige week was hij tweede. Toch mag Juffermans niet ontevreden zijn met zijn mannen.

Bij de dames won Ineke Dedden die als enige een ronde voor had. Irene Schouten won de sprint van het volledige peloton voor Iris van der Stelt. Tjilde Bennis werd in de hectiek van de massa sprint 50e.

Bij de Topdivisie won Sjoerd den Hertog. Deze versloeg Arjan Stroetinga en Simon Schouten in de massa sprint. Cristiaan Hoekstra wist niet te finishen.

Het peloton vertrekt deze week met duizenden ander schaatsfanaten naar de Oostenrijkse Weissensee voor het rijden van de alternatieve Elfstedentocht. De wedstrijdrijders hebben hun eerste krachtmeting a.s. zaterdag bij het Allroundkampioenschappen over 100 km. Dan zondag het Oostenrijks Kampioenschap en woensdag daarop de wedstrijd die meetelt in het aanzien van de marathon wereld, de Alternatieve Elfstedentocht over 200 km. Als afsluiting op zaterdag de 3e februari de AartKoopmansMemorial over 100 km. Dat is tevens de afsluiting van twee weken ijsplezier en de laatste wedstrijd op de Weissensee die meetelt voor het natuurijs klassement.