MARATHON SCHAATSEN

Afgelopen zaterdag op FlevOnice was de finale van de Grand Prix natuurijs. De dames reden 60 km en de heren 80 km onder goede omstandigheden. Bij de wedstrijd van de dames ontstond al vroeg een kopgroep van 11 dames. Deze bouwden een voorsprong op van een minuut. Echter in de laatste drie ronden demarreerden Lisa van der Geest en Sharon Hendrik uit de kopgroep. De overige dames keken elkaar aan waardoor de vogels gevlogen waren. De twee koplopers reden samen naar de finish waarbij Lisa van der Geest ruim won van Sharon Hendrik, die tweede werd en Elma de Vries, die derde wird. Zij demarreerde uit het overgebleven peloton.

Bij heren was het een soortgelijk verhaal. Negen rijders raakten los uit het peloton en namen een maximale voorsprong van 1,30 minuut. Door toedoen van vooral Thom van Beek werd de groep ingelopen. Althans, wat er nog van over was. In de laatste ronden viel alles weer uit elkaar. Frank Vreugenhil had duidelijk de beste benen en wist te demarrerren uit de nieuw gevormde kopgroep. Hij won met ruime voorsprong op Mart Bruggink en Bart de Vries.

Pech was er voor Jouke Hoogeveen, als leider in het klassement viel hij 100 meter voor de finish waardoor hij geen punten behaalde. Simon Schouten haalde voldoende punten om het klassement van de Grand Prix te winnen. Thom van Beek was ontevreden over zijn ploegmaten, welke hij door zware inspanning naar de kopgroep wist te brengen. Geen van zijn maten wist het af te maken. Thom werd 8e in de wedstrijd.

Volgende wedstrijd a.s. zaterdag in Deventer.

Start 1e divisie 18.00 uur. Dames 19.30 uur en Topdivisie 20.30 uur.

Dan zaterdag de 28e de finale van de KPN cup in Amsterdam

Aad de Haas