Op 1e pinksterdag, zondag 4 juni, organiseerde IJsclub Nut en Vermaak alweer voor de zesde maal de wandeltocht ‘Rondom Stompwijk’. De IJsclub, van oudsher een vereniging met als specialiteit het laten beleven van schaatsplezier voor jong en oud, blijkt ook als de dooi is ingetreden over kwaliteiten te beschikken. ‘Kunnen we geen tochten schaatsen, dan maar tochten wandelen.’

Perfect wandelweer
De wandeltocht trok deelnemers van dichtbij en ver. Het was een prachtig gezicht om zoveel wandelaars in het dorp te zien. Het weer was dan ook perfect: niet te warm en niet te koud. Beter wandelweer kon bijna niet. Wat is er mooier dan de Stompwijkse polders en natuurgebieden in de voorjaarszon? Genieten!

Vier afstanden, vijf routes
Routecoördinator Frans Oliehoek had ook dit jaar weer zijn handen vol aan het bedenken van de mooiste routes. Vorig jaar introduceerde hij de wandelroute van 15 kilometer, variant Zuid. Dit was zo succesvol dat deze er dit jaar ook in bleef: zo waren er een Noord en een Zuid route van deze afstand.  De wandelaars kozen bij de start in de Bles voor één van de routes: 7,5, 15 Noord, 15 Zuid, 20 of 30 kilometer. Ook dit jaar waren alle routes weer prima uitgepijld en leidden naar de mooiste plekjes in – en rondom Stompwijk. “Wat groen, verrassend en mooi” was een veelgehoorde uitspraak.

Koek en Zopie
De IJsclub staat natuurlijk bekend om de uitstekende Koek en Zopie. Ook tijdens de wandeltocht kwam niemand te kort. Bij de start stond fruit klaar, bij de verschillende Koek- en Zopie’s koffie, water of voor de kinderen een pakje drinken, een blokje kaas of een ontbijtkoek. Bij terugkeer in de Bles kon men kiezen uit een medaille, button of consumptiebon. Het was een gezellige drukte op de verschillende terrassen van de Bles.

Anekdotes
Wat grappige en bijzondere dingen van deze dag:

• Er was een mevrouw uit Ridderveld van 85 jaar die vanaf 1952 lange afstandswandelingen loopt. Totaal heeft ze al 74.000 km te voet heeft afgelegd en nu aan het afbouwen is.
  • Een doorgewinterd echtpaar ging vandaag hun nieuwe schoenen uittesten en hebben hiermee 30 km gelopen. Misschien geen goed advies, daarna hadden ze wel een beetje last.
  • Mijntje van 5 jaar liep de 7,5 kilometer en verzuchtte bij de finish voldaan ‘Ik heb het gered.’
  • Een grote groep uit Wateringen gaat ieder jaar anders over de streep. Nu maakten ze voor de Bles een poort waar ze ieder om de beurt doorheen liepen.
  • Uitspringer was het prachtige bloemenlaantje bij de dijk van boerderij het Geertje
  • Er kwamen veel complimenten binnen over de goed uitgezette route, ‘Dat maak je weleens anders mee’.

Record aantal deelnemers
Het aantal deelnemers heeft alle verwachtingen overtroffen. Vorig jaar mochten we 510 deelnemers begroeten en dit jaar maar liefst 607. De wandeltocht trekt ook steeds meer mensen van buiten de regio zoals Friesland, Utrecht, Scheveningen, Den Haag, Monster, Vlaardingen, Rotterdam, etc.

Aantal deelnemers:
7,5 km: 124
15 km: 177
20 km: 121
30 km: 185
Totaal: 607

Sponsoren bedankt!
De IJsclub bedankt haar sponsoren voor hun financiële bijdrage. Zonder uw hulp hadden we dit evenement niet kunnen organiseren.

• Restaurant AA Zicht
  • Kaashandel en Poelier N.G. van den Bosch en Zn.
  • Duurzaamgebruik.nl
  • Hoveniersbedrijf J.T.A. van Marwijk BV
  • Hoveniersbedrijf F.A.G van Rijn
  • Restaurant Waterfront Vlietland
  • Kantoor Zaal

De IJsclub bedankt ook de sponsoren in natura. Het is geweldig dat we op jullie konden bouwen!

De sponsoring in natura:

• Gerard van Rijn en Rinus Onderwater voor hun goedkeuring dat de wandelaars via hun land de route konden vervolgen.
  • Brasserie de Bles voor het gebruik van de zaal en consumptiesponsoring voor de vrijwilligers
  • Opknap-Service Marga voor maken van de startkaart/boekjes
  • O.lie Videoprodukties voor het uitzetten van de routes en de algehele coördinatie
  • Starshoe voor het gebruik van de startboog
  • De Stompwijkse Kaasboer voor het leveren van snackkaas
  • Jos van Haasteren voor installeren en beheren van het drinkwaterpunt
  • Familie de Groot voor het beschikbaar stellen van ruimte voor het rustpunt Zoetermeer
  • Coop voor sponsoring van producten
  • Hotelboerderij voor gebruik van koelwagen
  • Adrie van Santen voor verzorging van de Koek en Zopie bij de Vlietlanden

Vrijwilligers bedankt!
Allereerst willen we Frans Oliehoek, Marjo van Veen en Marian Weijers bedanken voor de vele uren die zij in de wandeltocht hebben gestoken. Daarnaast zijn wij bijzonder blij dat er zoveel vrijwilligers zijn die ons een warm hart toedragen en ons hebben geholpen: van de routes helpen uitzetten, het inschrijven, de EHBO, de koek- en zopie, het regelen van het verkeer. Het is teveel om op te noemen. Dank jullie wel allemaal. Zonder jullie hulp hadden wij dit mooie evenement niet kunnen organiseren!

Volgend jaar weer
Volgend jaar organiseert de IJsclub weer op 1e Pinksterdag de wandeltocht.

Noteer dus 20 mei 2018 alvast in uw agenda!

Voor meer foto’s en een mooi filmpje van Frans Oliehoek, kijk op ijsclubstompwijk.nl.

.

Claudette Juffermans