Op 1e pinksterdag, zondag 20 mei, organiseerde IJsclub Nut en Vermaak alweer voor de zevende maal de wandeltocht ‘Rondom Stompwijk’. De IJsclub, die dit jaar 125 jaar bestaat heeft de inmiddels traditionele wandeltocht als derde activiteit van de sportieve meerkamp laten meetellen.

Perfect wandelweer

De wandeltocht trok wederom deelnemers van dichtbij en ver. Het was een prachtig gezicht om zoveel wandelaars in het dorp te zien. De ochtend begon nog fris en mistig, maar dit kon de eerste wandelaars niet tegenhouden. Voor zeven uur waren de eersten al aanwezig in ‘De Bles’. In de loop van de ochtend klaarde het op en de zon liet zich van haar beste kant zien. De meeste lopers kwamen dan uiteindelijk ook met een verhit hoofd en het zweet op de rug terug bij het startpunt.

Vier afstanden, vijf routes

Routecoördinator Frans Oliehoek had ook dit jaar weer zijn handen vol aan het bedenken van de mooiste routes. De wandelaars kozen bij de start in de Bles voor één van de routes: 7,5, 15 Noord, 15 Zuid, 20 of 30 kilometer. Ook dit jaar waren alle routes weer prima uitgepijld en leidden naar de mooiste plekjes in – en rondom Stompwijk. Veel mensen zeiden verbaasd dat ze op plekken waren geweest, waar ze nog nooit geweest waren. Terwijl ze er toch zo dicht bij wonen. Enig minpuntje is dat er op de route van de 30 km een aantal lintjes verhangen was en dat deze door de mist slecht zichtbaar waren, waardoor deze route zeker in de beginfase wat haperingen opleverde. Gelukkig hebben de latere starters hier weinig of geen hinder meer van ondervonden.

Koek en Zopie

De IJsclub staat natuurlijk bekend om de uitstekende Koek en Zopie. Ook tijdens de wandeltocht kwam niemand tekort. Bij de start stond fruit klaar, bij de verschillende Koek- en Zopie’s koffie, water of voor de kinderen een pakje drinken, een blokje kaas of een stuk komkommer. Bij terugkeer in de Bles kon men kiezen uit een medaille of consumptiebon. Het was een gezellige drukte op de verschillende terrassen van de Bles.

Anekdotes

Wat grappige en bijzondere dingen van deze dag:

Ook dit jaar was er weer een aantal gevonden voorwerpen, een tas, een zonnebril, zelfs een portemonnee. Maar de meest bijzondere vondst is toch wel die van de dames die een hond gevonden hebben. Bij terugkomst in de Bles werd de dierenambulance gebeld en deze hebben de hond uiteindelijk opgehaald. De rechtmatige eigenaar heeft inmiddels contact gehad met de dierenambulance. We hopen dat deze dame en haar hond inmiddels herenigd zijn. Één dame vroeg vooraf raad aan ons over blaren en hoe ze dan toch het beste de route kon gaan lopen. Ze heeft zonder problemen uiteindelijk de route uitgelopen en daarmee, zoals ze zelf zegt, haar eerste echte eigen medaille behaald!

Er kwamen veel complimenten binnen over de goed uitgezette route, ‘Dat maak je weleens anders mee’.

Aantal deelnemers

Vorig jaar hadden we een recordaantal van 607 deelnemers, dat hebben we dit jaar niet geëvenaard. Maar over de opkomst van dit jaar hoeven we zeker niet te klagen. Er hebben 574 mensen deelgenomen aan de wandeltocht. Aantal deelnemers:

7,5 km: 144

15 km: 163

20 km: 121

30 km: 146

Totaal: 574

Sponsoren bedankt!

De IJsclub bedankt haar sponsoren voor hun bijdrage. Zonder uw hulp hadden we dit evenement niet kunnen organiseren.

Restaurant AA Zicht

Hoveniersbedrijf F.A.G van Rijn

Restaurant Waterfront Vlietland

Gerard van Rijn en Rinus Onderwater voor hun goedkeuring dat de wandelaars via hun land de route konden vervolgen.

Brasserie de Bles voor het gebruik van de zaal en consumptiesponsoring voor de vrijwilligers

Set in Motion voor het fruit en de flesjes water

Opknap-Service Marga voor maken van de startkaart/boekjes

O.lie Videoprodukties voor het uitzetten van de routes en de algehele coördinatie

Starshoe voor het gebruik van de startboog

De Stompwijkse Kaasboer voor het leveren van snackkaas

Jos van Haasteren voor installeren en beheren van het drinkwaterpunt

Familie de Groot voor het beschikbaar stellen van ruimte voor het rustpunt Zoetermeer

Coop voor sponsoring van producten

Hotelboerderij voor gebruik van koelwagen

Adrie van Santen voor verzorging van de Koek en Zopie bij de Vlietlanden

Ineke Verburg

IJsclub Nut en Vermaak Stompwijk

Vrijwilligers bedankt!

Allereerst willen we Frans Oliehoek en Kees Juffermans bedanken voor het organiseren en uitpijlen van alle routes. Ook bedanken we Marian Weijers voor de uren die zij in de wandeltocht heeft gestoken. Daarnaast zijn wij bijzonder blij dat er zoveel vrijwilligers zijn die ons een warm hart toedragen en ons hebben geholpen bij onder andere het helpen uitzetten van de routes, het inschrijven, de EHBO, de koek- en zopie, het regelen van het verkeer enz.. Het is teveel om op te noemen. Dank jullie wel allemaal. Zonder jullie hulp hadden wij dit mooie evenement niet kunnen organiseren!

Volgend jaar weer

Volgend jaar organiseert de IJsclub weer op 1e Pinksterdag de wandeltocht.

Noteer dus 9 juni 2019 alvast in uw agenda!

Ineke Verburg, IJsclub Nut en Vermaak Stompwijk