Afgelopen zaterdag op de Vechtsebanen in Utrecht had Christiaan het heel zwaar. De leider van het klassement werd een paar keer gedwongen volle bak achter zijn concurrenten aan te gaan op het zware ijs en dat vreet energie. Slechts een rijder ontsnapte aan de aandacht van het peloton en wist een ronde te pakken. Daarna kwamen nog 20 rijders los van het peloton en wisten een ronde voor te nemen waaronder Luuc Bugter die al een ronde voor had. Er werd na vele schermutselingen gestreden om de tweede plaats. Hoekstra wist zich in de finale goed te positioneren mede door toe doen van ploegmaat Rik Qualm, die drie ronde voor het einde het hazenpad koos waardoor de concurrentie van Christiaan gedwongen was tot aktie. In de laatste ronden perste hij het restje energie naar zijn benen en wist de sprint te winnen, 2e dus. Na de finish hing hij uitgeputte over de kussens en stamelde wat heb ik afgezien vanavond. Bij de dames won wederom Janneke Ensing. Deze won van drie ontsnapte rijdsters waaronder Carien Kleibeuker en Iris van der Stelt die 3e werd. Kleibeuker won zondag ook nog even de 5 kilometer in Enschede en plaatste zich daardoor voor de world wedstrijden.

Bij de Top divisie wist niemand serieus weg te komen uit het peloton. Geregeld waren er wel aanvallen maar de mannen van Jillert Anema hielden de zaak bij elkaar mede door toedoen van klasbak Eric Jan Kooiman. Deze won in Enschede zondag de 10 kilometer. De bedoeling van Anema was om Arjan Stroetinga in stelling te brengen voor de eindsprint waar hij bijna onverslaanbaar is. Jammer voor Jillert en Arjan maar Garry Hekman wist in de massa sprint Stroetinga voor te blijven met enkele milimeters. Stroetinga tweede en derde de Fransman Alexis Contin. Thom van Beek was als altijd hard aan het werk voor de ploeg en deze keer met succes voor Hekman. Thom eindigde als tiende.

Volgende wedstrijden a.s. Zaterdag op ijsbaan de Scheg in Deventer.

Start voor de beloften om 18.00 uur, dames om 19.30 uur en Topdivisie om 20.30 uur.

Aad de Haas