De kop is eraf, de eerste wedstrijden van de marathon in Amsterdam geven perspectief voor bijzonder mooie wedstrijden voor het komende seizoen.

Bij de dames won de Italiaanse Francesca Lollobrigida nipt voor Irene Schouten en als 3e Janneke Ensing.

De Topdivisie wedstrijd over 125 ronden was bijzonder interessant. Al vroeg in de wedstrijd pakten twintig rijders een ronde voor waaronder natuurlijk Thom van Beek. Daarna pakten twee rijders nog een ronde nl. Evert Hoolwerf en Ingmar Berga stevig geholpen door klasbak Eric Jan Kooiman. In de eindfase wist Hoolwerf Berga met een halve schaats te verslaan. Thom van Beek miste de tweede slag van de wedstrijd de twee ontsnapten. Je kan natuurlijk niet op elke actie reageren in deze toch al slopende wedstrijd op het zware ijs van de enige 400 meter buitenbaan in Nederland. Thom werd achtste in de wedstrijd. De Fransman Alexis Contin,thans onder leiding van de bekende trainer/coach Jillert Anema, werd derde in de sprint van het overgebleven peloton.

De klapper voor ons (ploegleider Joost Juffermans) was natuurlijk de wedstrijd van de beloften. Cristiaan Hoekstra werd eerste in deze openingswedstrijd met maar liefst 3 ronden voor op het peloton. Vier rijders waaronder twee A rijders wisten drie ronden voor te nemen. Zeven rijders hadden twee ronden voor en vijftien rijders een ronde. Cristiaan was samen met Sjaak Schipper ex A rijder 3 ronden voor. Hij wist na een loodzware wedstrijd over 100 ronden zijn kompaan met machtige slagen te verslaan. Wat deden mijn benen pijn zij hij na afloop. Toppie de eerste klap is een daalder waard. Proficiat. Zie ook bericht op Schaatsen.nl

A.s. Zaterdag is het peloton in Utrecht op de Vechtse Banen. Start om 18.00 uur voor de beloften. Dames om 19.00 uur en de Topdivisie om 20.30.

12046797_966352283411767_8976228917390733595_n