Het talrijke publiek kreeg afgelopen zaterdag, 18 november, waar voor hun entreekaartje bij de Jan van der Hoorn Marathon op de Haarlemse ijsbaan. 7 jaar geleden stak een aantal uitgeraasde marathon schaatsers de koppen bij elkaar om de tanende belangstelling in Haarlem om te zetten naar volle bak. Prima gelukt met muziek en veel p.r. Ook de grote feesttent met muziek enz. voor de genodigden van de sponsors trekt veel bezoekers. Mooie wedstrijden speciaal bij de Topdivisie waar Mats Stoltenborg uit Hoofddorp, op zijn thuisbaan, als enige een ronde voor wist te pakken. Voorwaar dat hebben we tijden niet gezien. Stoltenborg kreeg wat ruimte met nog 50 ronden van de 125 te gaan totdat zijn ploegmakkers zich één voor één lieten afzakken om hun ploegmaat op te halen. Dit natuurlijk onder groot applaus van de vele schaatsfans. Het peloton had geen antwoord op de uitstekende in vorm zijnde Bouw & Techniek ploeg. Na aansluiting achter bij het peloton stoomde de ploeg als collectief naar voren waar de kop werd overgenomen met een dusdanig tempo dat niemand meer weg kon komen. Petje af. 2e werd Arjan Stroetinga die de sprint van het moegestreden peloton won voor Evert Hoolwerf. Christiaan Hoekstra haakte na 88 ronden af. Bij de dames pakten 13 rijdsters een ronde voor. In de eindfase na afsprint van het peloton brak de groep, Iris van der Stelt had de beste benen en won voor Corina Strikwerda en Elma de Vries. Tjilde Bennis gaat elke wedstrijd beter rijden. Ze finishte als 28e. Bij de beloften was er een zogenaamde instroom wedstrijd. Dit betekent dat 20 aangewezen rijders van het B peloton bij de Topdivisie mee mogen rijden en 20 aangewezen landelijke C rijders bij de beloften mogen starten. Het doel is om de beste rijders van lager niveau kennis te laten maken met de tempo’s van een hoger niveau. Bij de dames wordt dit opgevangen door wedstrijden van de zogenaamde regiotop. Besloten is dat daardoor bij deze wedstrijd bij de beloften geen punten zijn te behalen voor het algemeen klassement.

Volgende wedstrijd a.s. zaterdag op de ijsbaan in Hoorn. Start om 17.00 regiotop dames, 17.45 uur beloften, 19.15 uur dames en topdivisie om 20.30 uur.

Zaterdag 16 december zijn de toppers op de Haagse Uithof.

Aad de Haas