Afgelopen zaterdag op IJsbaan De West-Fries in Hoorn werd de 6e wedstrijd om de KPN cup verreden. AB Vakwerk was de sponsor.
De wedstrijd is genoemde naar Sjoerd Huisman. De West Fries was de thuisbaan van deze veel te jong overleden sublieme marathon schaatser.
De start was om 17.00 uur met de Top Regio rijdsters. De wedstrijden om jonge marathon schaatssters klaar te stomen voor de landelijke dames.
Als 2e waren de beloften aan de beurt voor 100 ronden. Deze werden afgelegd in een moordend tempo op het goede ijs van de West-Fries. Met een gemiddelde snelheid van boven de 42 km per uur wist niemand te ontsnappen uit het peloton. In de massa sprint was Danny Stam de snelste voor Kevin Hoekstra en Joerec Cijsouw. Sjors van der Meer (GroendeHartSport) werd 4e. Een levendige wedstrijd waarbij Team Groene Hart nadrukkelijk aanwezig was, echter het kwartje rolde net verkeerd om de wedstrijd te winnen.
Bij de dames reden 10 rijdsters naar een ronde voor. De Italiaanse Francesca Lolobridgida had geen last van haar uitstapje naar Azië om de world cup wedstrijden te rijden. Ze won voor Janneke Ensing en als 3e Emma Engberts. Tjilde Bennis miste de slag voor een ronde voor. De snelheid heeft ze wel maar nu nog uitvoeren op het juiste moment. Ze finishte als 38e.
Bij de Top divisie reden 11 rijders naar een ronde voor. Grote afwezige in de kopgroep was Bob de Vries. Echter zijn ploegmaat Simon Schouten won op zijn thuisbaan de wedstrijd voor Crispijn Ariens en Remco Schouten. Deze reed twee jaar geleden nog bij het Groene Hart Team. Christiaan Hoekstra had deze week vrijaf om even op rust te komen voor de loodzware december maand waarin de KPN 4 daagse wordt verreden.

Volgende wedstrijd a.s. vrijdag op de Haagse Uithof het Open Westlands Kampioenschap. Iedereen kan deelnemen. Start om 22.00 uur. Zegt het voort. Dan a.s. zaterdag gaan we sinterklaas vieren om op zaterdag 10 december op te treden in Enschede. Start om 17.00 uur met de RegioTop dames. 18.00 uur beloften. Dames om 19.00 uur en Top divisie om 20.00.
Vervolgens de KPN vierdaagse op donderdag 15 december in Leeuwarden,vervolgens vrijdag Utrecht,zaterdag Breda en zondag de finale in Alkmaar.