Vorige woensdag werd de eerste natuur wedstrijd gehouden op de 330 meter lange skeelerbaan van Noordlaren. Dichtbij Groningen. De dames reden 100 ronden en de heren 125. Een heel spektakel met alles erop en aan. De media was in grote aantallen gekomen maar ook de toeschouwers stonden rijen dik.

Bij de dames wisten in de tweede helft van de wedstrijd 8 rijdsters te ontsnappen aan het peloton. In de eindsprint werden er 4 zo van afgereden. Lisa van der Geest kwam als eerste over de streep gevolgd door Emma Engberts en Irene Schouten. Deze had een misslag in de laatste bocht.
Bij de heren pakten 9 rijders een ronde voor. In de eindsprint was Simon Schouten de snelste voor Robert Post en Sjoerd Huisman.

Zaterdag in Groningen was er een zinderende wedstrijd bij de Beloften. Niels Overvoorde en Jouri Klaus waren de halve wedstrijd vooruit. Het Groene hart team deed er allen aan om Overvoorde naar een ronde voorsprong te helpen. Pas aan het einde van wedstrijd lukte dat. Klous was net iets sneller als Overvoorde.

Bij de dames won Irene Schouten voor Lisa van der Geest en Carla Ketellapper. Bij de Topdivisie won Erwin Mesu voor Bob de Vries en Evert Hoolwerf. Tjilde Bennis reed in haar prille carrière de eerste marathon op natuurijs ze werd 32e. In Groningen was ze attent en kwam als 18 e over de streep. Het gaat goed met Tjilde.

Deze week verrekt het peloton naar de Oostenrijkse Weissensee voor het Open Nederlands Kampioenschap op zaterdag 28 januari over 100 km. Woensdag 1 februari de Alternatieve Elfstedentocht over 200 km en zaterdag 4 februari de Aart Koopmans Memorial over 100 km. Tussendoor nog het open Schaatskampioenschap, ploegen achtervolging en een criterium. Het ijs licht er momenteel goed bij. Kleine meer 40 cm en grote meer 28 cm. Tot over enkele weken.