Onder uitstekende omstandigheden werden van 20 t/m 30 januari  de toertochten en wedstrijden gereden op de Oostenrijkse Weissensee. Op het bekende bergmeer van 12,5 km lengte scheen de zon volop, was geen sneeuw en was het kleine meer geschikt voor de vier toertochten en wedstrijden met duizenden deelnemers. Het grote meer was niet vrijgegeven voor massa’s schaatsers en auto’s maar wel dichtgevroren en we toerden dan ook heerlijk over spiegeleseis naar Dolomieten Blick. Voor de veel schaatsers klinkt dit als muziek in de oren.

De wedstrijden vonden plaats op het kleine meer met vele lussen waar de schaatsers naar rechts leerde overstappen. De start van de wedstrijden was met het Open Oostenrijks Kampioenschap. Natuurlijk een geheel Nederlandse overheersing. Onze gastvrouw Brigitte werd 5e van Oostenrijk. Zaterdagdag 23 jan. was het ONK over 100 km waar de winst ging naar Carla Ketellapper-Zielman en bij de heren naar Jorrit Bergsma voor Garry Hekman en Jouke Hoogeveen. Bij de ploegen achtervolging op 25 jan. won Team van Werven met o.a. Thom van Beek. Bij de dames won team Palet schilderwerken en bij de beloften won team Groene Hart met o.a. Christiaan Hoekstra.

Op 27 jan. was de Alternatieve Elfstedentocht over 200 km. Niels Mesu won voor Bart Mol, deze twee waren al na 110 km onsnapt aan het peloton 3e werd Garry Hekman. Bij de dames werd Brigit Witte 1e voor Danielle Lissenberg-Bekkering en Aggie Walsma. Als slot was er op zaterdag 30 jan.de AKM (Aart Koopmans Memorial) over 100 km. Hier was Garry Hekman de snelste voor Fabio Francolini en Chrispijn Ariens. Bij de dames won Lisa van der Geest  in een lange ontsnapping met Aggie Walsma 3e werd Imke Debben. Thom van Beek werd hier 23e. In de 200 km reed Thom de longen uit zijn lijf voor de ploeg en bij het ONK werd hij 22e. Christiaan Hoekstra werd 24e op de 200 km. Ook onze dorpsgenote Marianne Nelissen reed 200 km en natuurlijk Mieke Buitelaar.

Afgelopen zaterdag was de 16e wedstrijd om de KPNcup op de Groningse Ijsbaan Kardingen. De vonken vlogen eraf te beginnen bij de beloften. Christiaan Grigolet won de wedstrijd door alleen een ronde voor te pakken op door de vele demarrages het aan flenters gereden peloton. Christiaan Hoekstra won met overmacht de sprint van het uitgedunde peloton. Christiaan verstevigde hierdoor zijn leiders positie. Bij de dames won Iris van der Stelt haar eerste marthon wedstrijd. Met acht rijdster was zij een ronde voor. 2e werd Carijn Achtereekte voor Sharon Hendriks. Bij de Topdivisie won Bob de Vries die met zeven rijders 3 ronden voor had op het peloton. 2e werd Simon Schouten voor Bart de Vries. Thom van Beek werd 9e met 2 ronden voor.

Volgende wedstrijden a.s. donderdag op het Runnmeer in Zweden over 100 km de 3e wedsrijd in de KPN grand prix waar eveneens zaterdag de finale van de Grand Prix is over 150 km. Dan woensdag 17 februari de voorlaatste wedsrijd om de KPNcup in Assen waarna op zaterdag de 20e feb. de finale van de cup in Alkmaar.Daarvan starten de regio rijdsters om 17.00 uur, beloften 18.00 uur dames 19.30 en 20.30 uur Topdivisie.