Aanstaande zaterdag start op de Amsterdamse Jaap Edenbaan het marathon schaatsen om de KPN cup. Het telecombedrijf is dit jaar wederom hoofdsponsor van het marathonschaatsen. Op het programma staan 14 cupwedstrijden, 4 wedstrijden op de Oostenrijkse Weissensee waaronder 200 km alternatieve Elfstedentocht, 3 wedstrijden in Zweden en nieuw is de KPN vierdaagse van 15 t/m 18 december. Daarnaast natuurlijk nog het NK kunstijs op 1 januari 2018. Verder hopen we natuurlijk op een echte Friese Elfstedentocht. Zoals u ziet een goed gevulde agenda voor de mannen met de lange adem. Aan de start natuurlijk Cristiaan Hoekstra en dan nu bij AB vakwerk in de topdivisie. Dit na zijn uitstekende opstreden bij de beloften vorig seizoen, waarbij hij de cup won. Succes toegewenst. Verder is Tjilde Bennis gepromoveerd van de regiorijders naar het landelijke dames peloton bij ploeg VakantiePlaya.NL/Nedflix. Ze gaat met Loesanne van der Geest (Warmond), Eline Verhagen (Oud Ade) en Michele de Bruin onder leiding van Johan Bakker haar debuut maken. Het GroeneHartSport team leverde de afgelopen drie seizoen de winnaar van de cup bij de beloften af. Volgens ploegleider Joost Juffermans zijn er dit jaar wederom kansen om de cup te winnen. Na een week trainingskamp op de super baan in Erfurt komt het team gemotiveerd aan de start. De ploeg bestaat thans uit 5 rijders met Rik Qualm (Wassenaar) Mark van der Hulst (Voorhout) Niels Overvoorde (Delfgauw) Sjors van der Meer (Boskoop) en nieuw komer Tom van Vliet uit Oudewater. We gaan het allemaal meemaken. Start a.s. zaterdag dames om 19.00 uur, topdivisie 20.00 uur en de beloften om 21.30.

De wedstrijd voor 29 oktober gepland in Groningen wordt verplaatst naar Leeuwarden.

Aad de Haas