De omstandigheden op de Oostenrijkse Weissensee waren dit jaar heel veel vriendelijker dan de afgelopen jaren. Lekker zonnetje en prima ijs.

In de eerste week van het grootste natuurijs evenement ter wereld was er sprake van zwart ijs. De eerste toertochten op 21-23 en 27 januari verliepen onder prima omstandigheden. Op vrijdag 30 januari om 07.00 uur de 4e toertocht van start in de sneeuw welke bleef aanhouden tot twee uur in de middag. Alleen de echte volhouders wisten twee honderd kilometer te schaatsen. Totaal deden +/- 3750 schaatsers mee aan de toertochten.

Voor de wedstrijdrijders is er de KPN Grandprix. Een klassement over vijf wedstrijden op natuurijs. Twee op de Weissensee twee in Zweden en de finale op FlevOnice.

Op de Weissensee is ook nog het Open Nederlands Kampioenschap, een ploegen achtervolging en s’wereld eerste  mass-start op natuurijs.

De eerste wedstrijd over 100 km, de AKM werd gewonnen door Jouke Hoogeveen gevolgd door Frank Vreugdenhil en Simon Schouten. Bij de dames won Mariska Huis voor Carla Zielman en Lisa van der Geest. Op het ONK, ook over 100 km, zegevierde Garry Hekman voor Fabio Francolini en Arjan Stroetinga. Bij de dames won wederom Mariska Huisman voor Foske Tamar van der Wal en Yvonne Spigt.

De 200 km alternatieve Elfstedentocht werd gewonnen door Erwin Mesu. 2e Bob de Vries en 3e Bart Mol . Bij de dames won Yvonne Spigt de 200 km wedstrijd  voor Iris van der Stel en Sharon Hendriks.

In Zweden ging het afgelopen week om de 3e en 4e wedstrijd van de Grandprix. Voor 100 km afgelopen woensdag werd Jouke Hoogeveen 1e voor Simon Schouten en Rick Smit. Bij de dames won Elma de Vries voor Foske Tamar van der Wal en Pien Keulstra.

Op de 150 km afgelopen zaterdag won Sjaak Schipper. 2e Bart de Vries en 3e Jouke Hoogeveen. Bij de dames won Mariska Huisman 2e Foske Tamar van der Wal en 3e Elma de Vries.

De jonge honden van ploegleider Joost Juffermans acteerde boven verwachting. Met een 2e plaats in de ploegenachtervolging bij de 1e divisie en een overwinning op de mass-start eveneens bij de 1e divisie is in feite al goed gepresteerd. Verder hebben twee rijders van het GroenHart team die voor het eerst keer in hun prille carriere een 200 km wedstrijd reden, de wedstrijd uitgereden bij de grote mannen. Juffermans keerde tevreden huiswaarts met de kanttekening kan altijd beter. De schaatsers van de ploeg hebben in deze 10 dagen een bak ervaring op gedaan hetgeen de doelstelling is van de de Stichting.

De Stompwijkse Ijsclub werd vertegenwoordigd bij de wedstrijden door drie rijders nl. Thom van Beek, Christiaan Hoekstra en Zoey van den Bosch. Thom had pech door valpartijen en wist alleen het ONK uit te rijden. Hoekstra had ook pech maar wist op de 200 km als 46 te eindigen. Voorwaar een prestatie. Zoey reed zoals bekend haar laatse Weissensee wedstrijden.

Volgende wedstrijden a.s. Zaterdag op FlevOnice de 5e wedstrijd om de KPN Granprix dan zaterdag de 21e feb. in Deventer om de KPN cup start om 18.00 uur de 1e divisie, dames 19.30 uur en Topdivisie om 20.30 uur.

Op zaterdag de 28e feb. de finale van de KPNcup op de Amsterdamse Jaap Edenbaan. Start 1e divisie 18.00 uur, dames om 19.30  Topdivisie 20.30 uur.