Marathon Hoorn, 8 februari

Een pittig dagje voor de schaatsliefhebbers op de Optisport IJsbaan De West-Fries in Hoorn. Van morgens 11 tot avonds 10 uur marathon wedstrijden. Zaterdag was de IJsbaan de gehele dag bezet door het NK marathon voor junioren. Alle categorie,pupillen meisjes en jongens A,B, junioren meisjes en jongens C,B,A  kwamen aan de start. Als laatste een marathon voor gehandicapten over 20 ronden. Daarna de reguliere zaterdag wedstrijden om de KPN cup. Bij de junioren kwam Freek Bennis aan de start. Helaas was Freek niet in goede doen en wist de wedstrijd niet uit te rijden.

Voor team Groenehart liep het bij de beloften beter. Zes man pakten na zware inspanning een ronde voor op het peloton waaronder twee man GroeneHart en Leander van der Geest van Viehhofen. Roel Boek had in de finale de beste benen en won voor Mark Prinsen en Douwe Boonstra ook GroeneHart. Leander van der Geest werd 5e. Dit is de eerste overwinning van dit seizoen voor Groenehartsport. Top. Bij de dames pakten zeven rijdsters een ronde voor. De winst ging naar Marijke Groenewoud gevolgd door Mannon Kamminga en Merel Bosma. Tjilde Bennis miste de slag naar de kopgroep en finishte als 17e. Bij de topdivisie heren kwam niemand weg. In de massasprint was de Italiaan Daniel de Niero de snelste voor Bart en Evert Hoolwerf.

Volgende wedstrijden a.s. zaterdag de 15e In Tilburg.

Start om 17.45 uur beloften, 19.15 uur dames en topdivisie om 20.30 uur. U kunt de wedstrijden volgen op livestream via de site van de KNSB.