Precies achttien jaar na de laatste Friese Elfstedentoch waren we weer aanwezig in het hoge noorden van ons land. Ditmaal op de kunstijsbaan Kardingen in Groningen voor het NK marathon

schaatsen op kunstijs. En vol programma, start om 12.00 uur voor de masters. Dit zijn mannen van boven de veertig die echt nog wel kunnen schaatsen maar toch. Hier staan de meeste deelnemers aan de start. Geen deelmemers uit onze omgeving. Bij de tweede groep, de neo-senioren, is het precies het tegenovergestelde van de masters, deze jongens zijn allemaal jonger dan 23 jaar. Dit zijn de aankomende klasbakken. Sommige rijden reeds bij de grote mannen mee. Een zinderende wedstrijd waarin het team GroeneHaart.nl met ploegleider Joost Juffermans de koers domineerde en ook won met klasbak Remco Schouten uit Ammerstol Een leuke knul met talent en pas 19 jaar oud. Samen met Derck Abel Beckeringh hadden zij een ronde voor op het peloton.In de spannende finale was Schouten de sterkse.Na vele uitloop pogingen en halverwege de wedstrijd lukte het zeven man om weg te komen uit het peloton om een ronde te pakken op het peloton waaronder twee man Groenehartsport. Toch liet de tweede man van Groenehartsport (Leander van der Geest) zich terug zakken uit de kopgroep om uit de kopgroep gedemarreede ploegmaat Remco Schouten op te halen.Hij sleurde onder groot genoegen van het publiek Schouten naar het peloton dat ondertussen op snelheid werd gehouden door de andere ploegmaat Christiaan Hoektra u allen bekend. De aktie zoals net omschreven had tot gevolg dat slecht een man van de zeven ook wist aan te sluiten bij het peloton. Twee man met een ronde voor. Na afsprint om de 3e plaats duurde de laatse vijf ronden  net zolang als de 94 er voor. Juffermans wist precies wat zijn pupil moest doen maar of Remco Schouten luisterde weet ik niet. In ieder geval is de winst  wederom binnen voor het team GroeneHart. Vorig jaar won Thom van Beek. De wedstrijden van de dames en Topdivisie werden op TV uitgezonden. Bij de dames won Mariska Huisman de titel in de massasprint. 2e Irene Schouten en 3e Foske Tamar van der Wal. In wedstrijd bij de Topdivisie was de finale een kopie van de neo- senioren. Ook hier hadden twee man een ronde voor. Olympisch kampioen Jorrit Bergsma met in zijn kielzog Marcel van Ham deed het ook met behulp van zijn ploegmaten  om een ronde voor te pakken.Garry Hekman won de peloton sprint en werd 3e. Zoey van den Bosch werd op zaterdag na de kerst in Enschede 27e. Echter op het NK was het tempo wat hoger en kon ze de wedstrijd  niet uitrijden. Overigens was 50% van de deelnemende dames voortijdig afgestapt. Dit is uiteraard het gevolg dat er voor de dames geen geen B wedstrijd is net als bij de heren. Thom van Beek was op het NK de man die de meeste gaten heeft dichtgereden. Waar haalt hij de kracht vandaan om in een wedstrijd bij wijze van spreken acht keer de 1500 meter te rijden om vervolgens zijn maat Garry Hekman in de finale naar voren loodste.

Volgende wedstrijd a.s. Zaterdag in Eindhoven de 13e wedstrijd om de KPN cup. Start om 18.00 1e divisie. Dames om 19.30 en Topdivisie om 20.30 uur.

Aad de Haas