Twaalf jeugdige schaatsers van de Leidse ijsverenigingen vroegen vrijdagavond tijdens het maandelijkse Sportcafé op een ludieke manier aandacht voor de toekomst van de ijssport in Leiden. Met ieder een letter op hun rug vormden zij tijdens het welkomstwoord van Jeroen Straathof, oud olympiër en woordvoerder namens de Leidse ijsverenigingen, de slogan ‘Wij eisen ijs!’.

Deze zin komt uit één van de leukste boeken van Annie M.G. Schmidt, ‘Floddertje’. Met hun protestactie willen de jeugdschaatsers aandacht vragen voor de toekomst van de ijssport in Leiden, die sinds enkele maanden uiterst onzeker is geworden na een voorstel van het college van Leiden om een streep door de plannen voor nieuwbouw van de ijshal te zetten.
Het geld dat was gereserveerd voor renovatie van de huidige schaatshal en daarna bestemd was voor een nieuwe ijshal, wordt nu in de duurder uitvallende plannen voor een topsporthal en zwembad gestoken.
Met de actie ‘Wij eisen ijs!’ hopen de jeugdschaatsers van de Leidse ijsverenigingen duidelijk te maken dat Leiden niet zonder schaatshal kan. De huidige schaatshal zal door de uitgestelde renovatie niet meer voldoen aan de eisen ten aanzien van veiligheid en milieu. Jaarlijks telt de schaatshal 107.000 bezoekers in de zeven maanden tijd dat de hal open is. Daarmee is het de drukst bezochte sportvoorziening van Leiden!
Naast de ludieke actie van de jeugdschaatsers is de hashtag #redijssportleiden in het leven geroepen om op sociale media steun te betuigen. Ook kan iedereen de ijssport in Leiden een warm hart toedragen door op petities.nl de petitie (zoekterm ijsbaan) te tekenen. Eerder al trokken tientallen Leidse schaatsers in de leeftijd van 6 tot 18 jaar de schaatsen aan om samen een film op te nemen om te laten zien hoe het eruit zou zien als Leiden in de toekomst geen schaatsbaan meer zou hebben.