De muziek van de feest fanfare schalde afgelopen zaterdag door de mooie Elfsteden in Leeuwarden bij de finale van het seizoen 2022-2023. De Friezen hadden er wat moois van gemaakt en de rijders mooie wedstrijden. De baan was rondom druk bezet door vele schaatsliefhebbers.

Als eerste van start de dames beloften. Britt van Wees won voor Sofia Schilder en Janne Berkhout. Sofia Schilder won de cup 2e Yvonne Nauta en 3e Eline van Voorde, Bij de heren beloften won Leon Wenteler van GroeneHartSport nipt voor Igor Baars (foto finish) Igor Baars won de cup 2e. Wisse Slendenbroek en 3e, de Fransman Germain Deschamps . De rijders van het Groenehart werden resp. 4e,9e,22e, en 24e in het klassement. Ze werden eerste in het ploegenklassement.

Bij de Top dames was Irene Schouten de snelste voor Marijke Groenewoud en Esther Kiel. Tjilde Bennis werd 32e. Maaike Verweij won de cup. 2e Esther Kiel en 3e Merel Bosma. Irene Schouten mist door haar lange baanwedstrijden veel marathons anders zou ze natuurlijk zo maar de cup winnen, Tjilde Bennis werd 25e in het klassement. Bij heren Top pakten 8 rijders een ronde voor. Dit gebeurde door Jorrit Bergsma. Deze sleurde ronden lang op kop van de aanvankelijk 12 man. Vier konden het verschroeiende tempo niet aan. Wat een schaatser. Robert Post won de eindsprint voor Daan Gelling en Jorrit Bergsma. Tom den Heijer van Sportchalet zat ook bij de acht en werd 6e. Christiaan Hoekstra werd 34e. De cup ging naar Harm Visser 2e Sjoerd den Hertog en 3e Jeroen Janissen.

Dit was het slot van het marathon seizoen

Aad de Haas