Afgelopen zaterdag op het snelle ijs van Heerenveen reden bij de dames aan het eind van de wedstrijd vier rijdsters weg, maar wisten geen ronde te pakken. In de sprint was de Italiaanse Gina Lolobridgeda de snelste voor Foske Tamar van der Wal en Irene Schouten.

Van der Wal en Mariska Huisman stoppen beide na dit seizoen. Jammer. Twee kanjers die de wedstrijden levendig maakte.

Bij de Topdivisie pakten halfweg de wedstrijd negen rijders een ronde voor waarbij Thom van Beek en ploegmaat Ariens. Toch lukte het nog vijf rijders om ook een ronde voor te pakken. Veertien man in de finale van 10 ronden. Er werden pogingen gedaan om weg te rijden echter steeds werd het geneutraliseerd  door o.a. Thom van Beek. Thom sloot net aan toen Jorrit Bergsma zijn coup zette. Thom twijfelde een halve seconden en ging met een machtige demarrage achter Bergsma aan. Met nog drie slopende ronde wist hij de olympisch kampioen niet in te halen maar bleef hij echter zijn achtervolgers onder leiding van Arjan Stroetinga voor. Voorwaar een knappe prestatie. Simon Schouten werd 3e.

Bij de 1e divisie werd er hard gereden zodat niemand de macht had om een ronde voor te pakken. In de finale werd Leander van der Geest uit Warmond fantastisch geholpen door zijn maat Christiaan Hoekstra, die van der Geest met machtige slagen en veel behendigheid  naar voren van het hectische peloton sleepte. Van der Geest wist het af te maken, nipt voor Luc ter Haar. Ploegleider Joost Juffermans nam nog een biertje in het Blesse Paard.  Hij kan tevreden zijn over zijn pupillen. Van der Geest staat nu 2e in het klassement.

Zoey van den Bosch heeft haar goede vorm nog niet terug en wist de wedstrijd niet uit te rijden.

Deze week vetrekken de  pelotons naar de Oostenrijkse Weissensee. Waar voor de 27e keer westrijden gehouden worden op natuurijs. Volgens berichten ligt er 16 cm ijs en dat moet voldoende zijn. A.s. Zaterdag is de eerste westrijd om de Aart Koopmans Memoriaal over 100 km. Dan maandag de ploegen achtervolging, woensdag daarop het Open Nederlands Kampioenschap over eveneens 100 km. Zaterdag de 31e januari de Alternatieve Elfstedentocht over 200 km.

Aad de Haas