Afgelopen zaterdag 19 oktober werd op de Amsterdamse Jaap Edenbaan de eerste wedstrijd om de KPN-cup verreden. Prima omstandigheden, maar door de hoge temperaturen was het ijs zacht en dus zwaar voor de rijders.

Als eerste startten de Dames Beloften. Een nieuwe categorie in het marathonschaatsen ter vervanging van de regiorijders. Een heuse competitie voor aankomende meiden in het marathonpeloton. 70 rijdsters stonden aan de start. Winnares in de massasprint om de eindzege werd Arianne Pruisscher uit Sittard, 2e Hilde Marije Dijkstra uit Groningen en 3e Brit Qualm uit Wassenaar.

Vervolgens startte de Top Divisie Dames. Daar stonden ook 70 rijdsters aan de start voor 80 ronden. Drie rijdsters wisten een ronde voor te pakken. Winnares werd Marijke Groenewoud uit Hallum voor Beau Wagemaker uit Hoogkarspel en Loes Adegeest uit Deventer. Topfavoriete Irene Schouten hield zich rustig om de gelieerde winnares te steunen. Irene werd 4e. Tjilde Bennis werd uitstekend 8e in de eindsprint van het peloton.

Dan aan de start de Top Divisie Heren. 58 rijders aan de start voor 125 ronden. Een waar slachtveld. Na 98 ronden lapte de kopgroep van 30 man het peloton. Echter het peloton was kleiner dan de kopgroep en dan moet het peloton volgens de regels de wedstrijd verlaten. De Belg Bart Swings won de wedstrijd mede door het sleuren van ploegmaat Jorrit Bergsma in laatste 3 ronden, waarna de Belg zelf er een machtige laatste ronde uitperste. 2e werd Bart Hoolwerf en 3e Daniel de Niero. Christiaan Hoekstra liet zich niet verrassen in het peloton en zat bij de kopgroep.. Hij finishte als 12e. Prima gedaan.

Als laatste de Heren Beloften voor 100 ronden. 85 rijders stonden aan de start. Drie rijders wisten een ronde voor te pakken in deze loodzware wedstrijd. Winnaar werd Hendrik Poelstra eveneens uit Hallum voor Wabe de Rooij uit Alphen a/d Rijn en Roel Boek van Team Groene Hart Sport uit Delft.. Het team Groene Hart scoorde ook een vijfde plaats met Tom den Heijer uit Gouda.

Volgende wedstrijd. a.s. zaterdag 26-10 op de Haagse Uithof. Start om 17.45 uur met de Heren Beloften. Als 2e Top Divisie Dames om 19.15 uur en Top Divisie Heren om 20.30 uur.